Online marketing is een bedrijfstak die de laatste jaren enorm is gegroeid. Door de opkomst van het internet en digitalisering is er vraag naar methodes, bedrijven en mensen die de online zichtbaarheid kunnen verbeteren. In deze moderne tijd heeft eigenlijk iedereen de mogelijkheid om voortdurend in contact te staan met het internet. Iedereen heeft wel een laptop, een telefoon, een Ipad of allemaal. In deze blog vertellen wij eenvoudig welke mogelijkheden er bestaan om de online zichtbaarheid te vergroten.

SEO, SEA en Social Advertising

Binnen Google zijn er twee manieren van zichtbaarheid, organisch en via advertenties. Je organische zichtbaarheid verbeteren kan door middel van Zoekmachine Optimalisatie. SEO, of Search Engine Optimization, is het aanpassen van de website op het algoritme van Google. SEA, of Search Engine Advertising, is het adverteren op één van de vele mogelijkheden die Google biedt. Denk hierbij aan de eerste resultaten binnen de zoekresultaten waar advertentie voor staat. Door een bepaald bedrag per klik te betalen zorg je er op deze manier voor dat je snel bovenaan de resultaten binnen Google of Bing staat. Ook is er de mogelijkheid te adverteren via één van de grote social media platformen zoals Instagram, Facebook of Pinterest. Deze manier van online marketing heeft Social Advertising. Wat een mogelijkheden!

Zelf doen of uitbesteden?

Veel grote bedrijven hebben hun eigen online marketeer op kantoor. Sterker nog, de meeste grote bedrijven hebben een eigen online marketing afdeling. Het zijn vaak de kleinere bedrijven en ondernemingen die hun online marketing uitbesteden aan een online marketing bureau. Ook zijn er bedrijven die een algemeen marketeer op kantoor heeft werken die dan weer een budget heeft om een online marketing bureau de online zichtbaarheid te laten vergroten. De (online) marketing volledig zelf doen heeft net als het uitbesteden van de marketing voor en nadelen.