Wat is er nodig voor het succesvol uitvoeren van nearshore IT
Kijk je naar nearshore IT dan wordt er al snel gesproken over het outsourcen van projecten naar landen zoals India. Veel Nederlands bedrijven heb dit wel eens gedaan en met wisselvallig succes. Door voornamelijk de negatieve ervaringen heeft nearshore in Nederland niet bepaald een goed beeld. Waarom zijn de ervaringen minder bij Nederlandse bedrijven en hoe anders is dat vandaag de dag?
De cultuurverschillen bij het inzetten van nearshore IT
Er zijn altijd cultuurverschillen als je begint te werken met mensen uit andere landen. Echter hoeft dit geen probleem te zijn. Vaak hoor je dat programmeurs in de eerste twee maanden alleen maar ja en amen zeggen. Terwijl vaak wordt verlangd naar een eigen initiatief. Dit ligt natuurlijk aan de programmeur zelf en of ze al eerder voor een buitenlandse organisatie hebben gewerkt. Het is daarom voor bedrijven aan te raden om een programmeur te stimuleren om met eigen initiatieven te komen. Merken ze dat ze gewaardeerd worden dan zul je snel een verschil hierin merken.
Het uurtarief versus een maandsalaris
Besluit je programmeurs in te schakelen op projectbasis dan betaal je ze meestal per uur uit. Naast dat nearshore IT projecten vaak uitlopen weet je ook niet van de desbetreffende programmeur wat hij of zij per uur normaal verdient. Daardoor is het lastig in te schatten of een programmeur tevreden is met het salaris. En daardoor maakt het het risicovoller om erin te investeren. Transparantie is belangrijk met werknemers die in vaste dienst op afstand werken. Krijg duidelijk in beeld wat de persoon gaat verdienen en of er gewerkt wordt met bonussen en / of opslag. Ook altijd fijn is om invloed te hebben op de vakantiedagen van de werknemer.
Het verschil tussen op projectbasis werken en vaste dienst werken
Je vindt een groot verschil met werknemers die in vaste dienst werken of op projectbasis werken. Werk je in de nearshore IT met programmeurs op projectbasis dan weet je niet wat er te verwachten valt en daardoor kan het project langer duren dan gepland. Programmeurs van buiten je eigen organisatie hebben een hele andere werkstijl en routine en dit kan voor vertragingen zorgen. Oplossing is om mensen van nearshore IT bedrijven in vaste dienst te nemen. Na de inwerkperiode kun je ze beter leren kennen en wat je kunt verwachten. Daardoor kan je een realistische planning gaan maken die dan ook gehaald wordt.
Conclusie van het uitbesteden van nearshore IT aan buitenlanders
Het grootste verschil van nearshore IT zit hem in het outsourcen op basis van projecten of een buitenlandse werknemer in vast dienst nemen. Besluit je buitenlandse programmeurs in vaste dienst te nemen dan kun je in deze mensen gaan investeren. Je leert ze jouw manier van
werken, of ze tevreden zijn met het werk en biedt het een stukje transparantie net zoals bij je werknemers in Nederland. Het is heel goed mogelijk om met succes nearshore IT uit te voeren als je je maar aan bepaalde richtlijnen houdt.