Wat is lead generation

Om als organisatie ‘gezond’ te blijven en te kunnen blijven groeien, zul je een constante instroom aan klanten nodig hebben. Hoewel klanten soms zelfstandig bij je deur aankloppen, moeten veel organisaties er zelf voor zorgen dat ze binnen blijven komen. Dit kan door middel van leadgeneratie. Maar wat is dit precies en hoe zet je dit in? Wij vertellen het je graag!
Lead generation
Voordat we alles gaan uitleggen over leadgeneratie, horen we je al denken: wat is lead generation? Dit begrip omvat eigenlijk alle activiteiten die er voor zorgen dat jij als organisatie nieuwe leads krijgt. Een lead zorgt ervoor dat je een stroom van prospect krijgt, wat kan uitlopen in daadwerkelijke nieuwe klanten. Het is dus belangrijk dat je goed weet wie je doelgroep is en wie je moet benaderen. Alleen zo krijg jij relevante leads en is de kans groter dat deze ook klanten worden. Je moet als organisatie relevant voor hen zijn en laten zien waarom jij beter bent dan de concurrent.
Content
Bij het genereren van leads is content ook erg belangrijk. Met de juiste content trek je de doelgroep aan en zorg je ervoor dat ze terecht komen op jouw website. Op het moment dat de potentiële klant dus informatie opzoekt over een bepaald product of dienst, zal jouw website als eerste op moeten komen of in ieder geval moeten opvallen tussen de rest. Richt daarom je website optimaal in en plaats relevante content.
Hoe inzetten?
Nu je weet wat leadgeneratie is, is het tijd om te kijken naar mogelijke manieren om leads te genereren. Meestal zetten organisaties online advertenties in of affiliatemarketing. Dit kan erg effectief zijn bij het genereren van leads! Hoe specifieker je gaat adverteren, hoe meer kwalitatieve leads je aantrekt. Dit komt doordat je alleen een specifieke groep target, die daadwerkelijk oprecht zijn geïnteresseerd.